طراحی ایستگاه کاری اداری

انتشار : 1403/04/19
بروزرسانی : 1403/04/20
منتشر شده توسط : مدیر سایت
0 نظر
زمان خواندن این مطلب : 5 دقیقه

دفاتر کار و محیط های اداری امروزی، در معرض سرعت و حجم بالای اطلاعات قرار دارد و باید به هر روش ممکن، به خصوص استفاده از مبلمان اداری مناسب، فضا را برای فعالیت کارمندان، بهینه سازی کرد. یکی از این روش ها تجهیز دفتر کار با ایستگاه کاری اداری است. 

معمولا طراحی ایستگاه کاری یا ورک استیشن (work station) به کارمندان برای حفظ تمرکز و جلوگیری از حواس پرتی آنان، کمک می کند. از آن جا که دیگر اختصاص اتاق شخصی به هر کارمند نه امکان پذیر است و نه باعث افزایش بهره وری می شود، اوپن آفیس یا دفتر کار باز، در اغلب محیط های کاری به اجرا درآمده است.  

هر ایستگاه کاری اداری شامل یک میز کار اداری و یک یا چند فضای ذخیره سازی مانند فایل بایگانی، قفسه و کمد اداری است که به صورت اختصاصی یا مشترک در هر ورک استیشن نصب می گردد. 

ایستگاه کاری اداری چیست؟

یک ایستگاه کاری اداری، مجموعه ای از میز کار اداری و پارتیشن جداکننده است که به روش های مختلفی در کنار میز قرار می گیرد و به کاربر اجازه می دهد بدون قطع کامل ارتباط با اطراف، حریم شخصی مورد نیاز خود را داشته باشد. این دیوایدرها می توانند دو طرفه، سه طرفه یا چهار طرفه (اتاقک) باشند. انتخاب طرح مناسب، معمولا به کاربری، مساحت و اندازه ی فضا و میزان نیاز کارمندان به فضای خصوصی، بستگی دارد. 

پارتیشن اداری در یک ایستگاه کاری ارگونومیک، به صورت نیم قد ساخته می شود. این ویژگی مزایای زیادی دارد که از بین آن ها می توان به حفظ ارتباط و تعامل پرسنل با یکدیگر و جریان تهویه ی مناسب در فضا، اشاره کرد. 

پارتیشن شیشه ای اداری

اهداف طراحی ایستگاه کاری اداری

در یک محیط کاری، افراد با روحیه ها و سلیقه های متفاوت و وظایف شغلی مختلف حضور دارند. بهنه سازی فضا به منظور افزایش بهره وری با اختصاص دادن زمان و فضای مناسب برای استراحت کوتاه مدت آن ها، محقق می شود. 

یک ایستگاه کاری اداری باکیفیت و سودمند، باید بتواند اهداف و برنامه های زیر را دنبال کند: 

  • ایجاد فضای کار متمرکز

در هر مجموعه ای لازم است شرایطی فراهم شود که کارمندان با دقت و تمرکز کامل به وظایف شغلی خود بپردازند. استفاده از پارتیشن اداری به ایجاد محیط آرام و ساکت در دفتر کار کمک می کند. همان طور که گفته شد پارتیشن ایستگاه کاری، نیم قد است و جداسازی محدودی ایجاد می نماید. در صورتی که به دنبال افزایش استقلال و فضای خصوصی در اتاقک های محیط اداری هستید، بهتر است از پارتیشن اداری تمام قد استفاده کنید. پارتیشن شیشه ای و پارتیشن ام دی اف، دو نوع پارتیشن اداری مدرن هستند که امروزه کاربردهای زیادی در فضاهای اداری و شرکت ها دارند. 


 

  • افزایش همکاری

یکی از کاربردهای ایستگاه کاری اداری، ایجاد فرصت همکاری بین کارکنان برای انجام فعالیت ها و پروژه های تیمی و گروهی است. برای افزایش همکاری بین پرسنل، می توانید از میزهای کار گروهی هم استفاده کنید. در این نوع از میز اداری، دیوایدرهای کوچکی، میزها را از هم جدا می کند. بنابراین ارتباط بین افراد، ساده است و می توانند یکدیگر را در جریان نتایج فعالیت های خود قرار دهند.  

  • محیط آموزشی

ورک استیشن ها محیط مناسبی برای ردوبدل کردن اطلاعات و یادگیری افراد از یکدیگر ایجاد می کنند. وجود یک محیط کاری پویا و جستجوگر، زمینه ساز رشد علمی و تخصصی افراد و افزایش بهره وری است. 

ورک استیشن

چگونه ایستگاه کاری خود را سرزنده کنیم؟

فضای کاری می تواند دلگیر و خسته کننده باشد، ولی روش هایی وجود دارد که با استفاده از آن ها، می توان خلاقیت و نشاط را به محیط کار آورد. در این جا به برخی از این روش ها اشاره می کنیم: 

  • نورپردازی مناسب

بهترین نوری که می توانید در ایستگاه کاری اداری خود داشته باشید، نور طبیعی است. اگر در ورک استیشن شما از پارتیشن شیشه ای مدرن، به عنوان پنل جداکننده استفاده شده است، نور خورشید را بهتر دریافت خواهید کرد. اگر میز کار شما در زاویه ای قرار گرفت که نور طبیعی کمی به آن می رسد، بهتر است از لامپ مناسب برای نورپردازی فضای خود استفاده نمایید. 

  • صندلی اداری ارگونومیک

هیچ وسیله ای به اندازه ی یک صندلی غیر استاندارد، نمی تواند به کمر و گردن شما آسیب برساند. اگر می خواهید تمام زحماتی که برای طراحی ایستگاه کاری اداری کشیده اید، هدر نرود، حتما برای پرسنل خود، صندلی اداری ارگونومیک سفارش دهید. 

  • یادگارهای شخصی

داشتن وسایل شخصی که نمایش دهنده ی ویژگی های شخصی شما هستند و شما را به خصوصیات و دلبستگی هایتان پیوند می دهند، می تواند روحیه ی بهتری برای شما رقم بزند. یک گلدان گیاه سبز، میز کار را سرزنده و هوای اطرافتان را تصفیه می کند. 

درصورتی که برای طراحی ایستگاه های کاری دفتر کار خود به راهنمایی و مشاوره نیاز دارید، حتما با کارشناسان ما در شرکت ایستا تماس بگیرید. ما بهترین میزها و پارتیشن های مورد نیاز برای اجرای ورک استیشن های مدرن را به شما پیشنهاد می کنیم. 

تماس با شرکت ایستا

نظرات کاربران

هیچ نظری برای نمایش وجود ندارد

نظر خود را وارد کنید