اصول طراحی داخلی اداری

انتشار : 1403/04/17
بروزرسانی : 1403/04/18
منتشر شده توسط : مدیر سایت
0 نظر
زمان خواندن این مطلب : 7 دقیقه

هر روز بسیاری از مردم، خانه های خود را ترک می کنند تا در فضای کاری که با مبلمان اداری و دکوراسیون داخلی تجهیز شده، به انجام وظایف شغلی شان بپردازند. زیبایی دفتر کار و سلامت و ایمنی کارکنان، به عامل مهمی که طراحی داخلی اداری نامیده می شود، بستگی دارد. 

اگر قصد شروع یک کسب و کار جدید دارید یا می خواهید به تجارت قدیمی تان، حال و هوای تازه ای بدهید، اجرای یک طراحی داخلی مدرن و شیک می تواند به کار شما رونق زیادی بدهد. 

طراحی داخلی اداری چیست؟

پس از مشخص شدن کلی فضاها، باید تصمیم بگیرید که از کدام میز اداری و با چه ابعاد و اندازه ای در هر یک از فضاها اسفاده کنید. باید در مورد چگونگی تفکیک فضاها تصمیم بگیرید. آیا می خواهید از پارتیشن اداری استفاده کنید یا میزهای کار گروهی با دیوایدرهای شیشه ای را ترجیح می دهید؟ آیا با توجه به نوع فعالیتتان، یک اتاق کنفرانس شیشه ای برایتان مفید است یا بهتر است جلسات کاری و کارگاه های آموزشی را در پشت دیوارهای سخت با متریال کاملا پوشاننده برگزار نمایید؟ 

پاسخ این پرسش ها و سؤال های دیگر، طراحی داخلی اداری دفتر شما را مشخص می کند. با برنامه ریزی درست در حین دکوراسیون اداری مدرن، می توان بهره وری، ارتباط و رضایت کارکنان را افزایش داد و زیبایی بیشتری در محیط  کار ایجاد نمود. 

چرا بازنگری در طراحی داخلی اداری لازم است؟ 

معمولا هر تغییری با سختی و صرف هزینه و زمان، همراه است. ولی همه ی ما به دنبال کسب بهترین نتیجه هستیم و خود را با مشکلات این فرآیند، منطبق می کنیم. در این جا به چند دلیل اشاره می کنیم که بازنگری در طراحی دکوراسیون اداری و دفتر کار را به امری لازم و ارزشمند، تبدیل می کند. 

  • افزایش همکاری، خلاقیت و بهره وری

بسیاری از محصولات مبلمان اداری مدرن، براساس تشویق افراد به همکاری و تعامل، طراحی و تولید می شوند. به عنوان مثال میزهای کار مشترک یا گروهی، با ایجاد ورک استیشن یا ایستگاه کاری چند نفره، امکان همکاری بین کارمندان را افزایش می دهند. استفاده از پارتیشن شیشه ای اداری هم چنین کاربردی دارد و باعث ارتباط بیشتر بین افراد، افزایش همفکری و کار تیمی مؤثرتر می گردد. پس شما می توانید در طراحی داخلی اداری خود استفاده از این محصولات را در نظر داشته باشید. 

طراحی اوپن آفیس

  • کاهش فضای اداری هدر رفته

ایجاد فضاهای ترکیبی و مشارکتی در طراحی داخلی دفتر کار، منجر به استفاده ی بهینه از فضا و جلوگیری از هدر رفتن آن شده است. امروزه باتوجه به هیبریدی بودن بسیاری از مشاغل، تمایل به ایجاد فضاها و مبلمان اداری انعطاف پذیر افزایش یافته و اغلب شرکت ها و سازمان ها، به سمت ساده سازی طراحی داخلی اداری و ایجاد مناطق چند منظوره حرکت کرده اند. 

  • صرفه جویی در مصرف انرژی

در طراحی داخلی سنتی دفاتر کار، اتاق های خصوصی زیادی وجود داشت که باید برای هر یک وسایل گرمایشی و سرمایشی مستقلی تعبیه می شد. دفتر کار باز یا اوپن آفیس، با ایجاد محیط مشترک، استفاده از این وسایل و مصرف انرژی را به حداقل رسانده است. در صورتی که بخواهید با پارتیشن بندی اداری، فضاهای نیمه مستقل ایجاد نمایید، با خرید و نصب پارتیشن اداری نیم قد، سرما و گرما از بالای پنل ها عبور کرده و هوای مطبوع و دلپذیری در محیط کار خواهید داشت. 

نکات مهم طراحی داخلی اداری

درصورتی که تصمیم به طراحی دکوراسیون اداری لاکچری دارید یا می خواهید با دکوراسیون اداری فضای کوچک، به آن سروشکل چشمگیری دهید، چند نکته ی زیر را به خاطر داشته باشید:

  • سبک مورد علاقه

چه سبک طراحی را برای دفتر کار خود می پسندید؟ می خواهید برطبق مد روز عمل کنید یا دکوراسیون کلاسیک و محافظه کار را ترجیح می دهید؟ نوع سبکی که انتخاب می کنید در انتخاب محصولات میلمان اداری مانند میز کار یا صندلی اداری ارگونومیک تاثیرگذار است. بسیاری از محصولات شرکت ایستا مدرن هستند و با رویکردهای جامعه ی تجاری و اداری امروز ایران هماهنگی کامل دارند. 

  • ابعاد و مساحت فضای کار

اگر قصد دارید فعالیت خود را با خرید یا اجاره ی یک دفتر کار شروع کنید، حتما آن را متناسب با تعداد پرسنل و فضای مورد نیاز انتخاب کنید تا مجبور به پرداخت هزینه ی غیر ضروری برای طراحی داخلی اداری نشوید. برای بازسازی دفتر کار قدیمی، بهتر است محدوده ی مشخصی برای کار داشته باشید. اگر دفتر کارتان کوچک است، آن را طوری طراحی نمایید که بزرگ تر به نظر برسد و اگر بزرگ است، فضاهای اضافی را از دسترس و دید، خارج کنید. 

طراحی داخلی دفتر کار

  • کاربری

بهتر است شناخت و آشنایی کلی از نوع فعالیت هایی که کارمندان در محیط کار انجام می دهند داشته باشید. تجهیزات و شرایط کاری ان ها در نوع طراحی داخلی دفتر کار، کاملا تاثیرگذار است. 

  • بودجه

پیش از ان که طراحی داخلی اداری را شروع کنید، مقدار بودجه را بدانید تا بتوانید بهترین تقسیم بندی مالی را برای تجهیزات مختلف در نظر بگیرید. طراحی دکوراسیون بدون در نظر گرفتن بودجه، وقت و انرژی شما را هدر می دهد و سودی ندارد.  

  • انعطاف پذیری و سازگاری

درصورتی که با توجه به موضوع و شرایط کار، بتوانید اتاق های چند منظوره و مبلمان اداری مدولار در طراحی خود داشته باشید، امکانات جدیدی برای رشد کسب و کار در آینده را فراهم نموده اید. ضمن این که این کار ظرفیت های خوبی به شما و کارمندان می دهد تا در صورت نیاز به تغییر چیدمان دکوراسیون اداری، میزهای اداری مدولار به روش های جدید پیکربندی شود.  

  • تعداد اتاق های خصوصی و مشارکتی

برخی از فضاها مثل اتاق کنفرانس یا اتاق مدیریت، کاربری مشخص و مستقلی دارند و بهتر است کاملا جد از سایر فضاها باشند. البته امروزه استفاده از پارتیشن شیشه ای مدرن برای ساخت این فضاها، ارتباط و تعامل آن ها را با بقیه ی محیط کار حفظ می کند. اغلب فضاهای شرکت یا سازمان می توانند به صورت اوپن آفیس و مشارکتی باشند. میز اداری کارمندی یا میز کار گروهی در این فضاها برای انجام فعالیت شغلی کارمندان به کار می رود. 

برنامه ریزی اصولی طراحی مجدد فضای کار

برای این که بتوانید با رعایت تمام نکات طرح شده، عملیات بازسازی دفتر کار یا طراحی جدید داخلی را پیاده نمایید، باید برای آن برنامه ریزی کنید. این مراحل برای برنامه ریزی، توصیه می شود:  

  • ارزیابی وضعیت فعلی

قبل از هر چیز بهتر است با بررسی وضعیت موجود دفتر کار خود، اشکالات و ضعف های سیستم را پیدا کرده و پس از بررسی شرایط همکاران مجموعه و نیازهای شغلی شان، برای بهتر شدن طراحی داخلی اداری برنامه ریزی نمایید. 

  • تعیین اهداف 

برای داشتن عملکرد درست در هر فعالیتی باید ابتدا اهداف آن فعالیت را تعیین کرد. روشن و شفاف بودن اهداف به شما کمک می کند تا طراحی فضای کسب و کار و تجارت خود را به سمت نتیجه نشانه گیری کنید. معمولا اهداف اصلی همه ی مشاغل کسب سود بیشتر و رضایت پرسنل و اعضای تیم و اهداف فرعی، با توجه به نوع کسب و کار و خط مشی مدیران مجموعه، متفاوت است. 

  • تعیین نیازها

در هر مجموعه ای نیازهای مختلفی وجود دارد. می توانید از فضاهای مختلف شروع کنید و نیازهای هر اتاق و ریزفضا را پیدا کنید. سپس ارتباط بین فضاها را چک کنید و مراقب باشید که رفع نیاز هر منطقه، باعث ایجاد مزاحمت یا ضعف در منطقه ی دیگر نشود. طراحی داخلی اداری خود را ضمن در نظر گرفتن اولویت ها، براساس تامین نیاز در هر منطقه، پیش ببرید. 

طراحی اتاق مدیریت

  • شروع طراحی

می توانید طراحی را با توجه به همه ی نکات ذکر شده، شروع کنید. معمولا برای دستیابی به یک طراحی داخلی اداری ایده آل، می توان چیدمان های مختلف را امتحان کرد. بنابراین دست به کار شوید و خلاقیت و نوآوری را فراموش نکنید. 

  • توجه به نظرت و ایده های کارمندان

حتی پس از رعایت همه ی نکات مهم و اصولی، ممکن است در حین طراحی لازم باشد تا با کارکنان هر بخش صحبت کنید و اولویت های آنان را هم بسنجید. با این کار، طراحی دکوراسیون اداری شما کاربردی تر و از دوباره کاری های بعدی پیشگیری می شود. 

  • ترسیم نقشه نهایی

وقت ترسیم نقشه ی نهایی با رعایت همه ی الزامات فنی و ایمنی است. ارتباط مؤثر با کارشناسان تولید محصولات مبلمان اداری می تواند، جزئیات نقشه ی شما را دقیق تر و روند تولید را آسان تر نماید. 

  • نظارت بر اجرا

در هنگام اجرا، روی فعالیت های در حال انجام نظارت داشته و الزامات و اولویت ها را به خاطر داشته باشید. با نظارت در این مرحله می توانید از نابسامانی و هزینه های تعمیرات و دوباره سازی محصولات جلوگیری کنید. 

نتیجه گیری

یک سازمان یا شرکت، با مجموعه ای از عوامل، شناخته می شود که طراحی دکوراسیون داخلی، یکی از آن ها است. کافی است با انتخاب رویکرد درست به آن و در نظر گرفتن همه ی جوانب، به نتیجه ی مورد نظر خود در طراحی داخلی اداری دست پیدا کنید.  

شرکت ایستا با سال ها تجربه در طراحی داخلی اداری در تهران و شهرهای مختلف، و طراحی و تولید محصولات مبلمان اداری درکارخانه ی مجهز خود، آماده ی ارائه ی مشاوره به شما است. 

تماس با شرکت ایستا

نظرات کاربران

هیچ نظری برای نمایش وجود ندارد

نظر خود را وارد کنید