افزایش بهره وری در محل کار با استفاده از رایحه‌ها

انتشار : 1399/12/16
بروزرسانی : 1402/09/21
منتشر شده توسط : مدیر سایت
0 نظر
زمان خواندن این مطلب : 2 دقیقه

اگرچه ما اغلب بطور ناخودآگاه بوها را پردازش می کنیم، اما می‌توانیم قدرتی که رایحه و بوهای مختلف دارند را به نفع خودمان مهار کنیم و از آن برای شکل دادن به حالات عاطفی، جسمی و روحی خود و دیگران استفاده کنیم. بعضی از افراد، برای مقابله با استرس یا ایجاد محیطی برای راحتی و آرامش از رایحه درمانی در خانه استفاده می کنند. در این مقاله به افزایش بهره وری در محل کار با استفاده از رایحه‌ها پرداختیم تا انتها با ما همراه باشید.

آیا می‌دانید بوهای مختلف آنقدر قدرتمند هستند که می‌توانند رفتار ما را شکل دهند و پیش ببرند؟ در حقیقت بوهای مختلف توانایی برانگیختن حالات روانی مثبت و منفی را دارند. 

آیا تا کنون بویی را استشمام کرده‌اید که کودکی شما را یادآوری کند و احساس گرما و امنیت کند؟

چند بار بویی باعث شده که شما به دور شدن از آن مکان ترغیب شوید؟

  • حس بویایی ما به قدری قدرتمند است که می‌تواند رفتارهای مختلف را شکل دهد و به آن سمت و سو دهد.
  • برخی از رایحه ها با کمک به شما باعث ایجاد احساس انرژی و شادابی می‌شوند؛ در واقع می‌توانند باعث بهره‌وری در محل کار شوند.
  • فرقی نمی‌کند که شما در خانه یا در خارج از خانه کار می‌کنید، در اینجا 12 رایحه آورده شده که به شما در تامین انرژی روزانه کمک می‌کند.

ایجاد یک تجربه عالی افزایش بهره وری در محل کار

شما با راهکارهای ساده‌ای می‌توانید یک تجربه عالی برای کارکنان و مشتریان خود ایجاد کنید و باعث افزایش بهره وری در محل کار شوید. با این کار کارمندان شما از صرف وقت در محیط کار لذت می‌برند و تأثیر مثبت آن را بر افزایش بهره وری در محل کار و تعامل کارکنان خواهید دید.

شرکت‌های بزرگ امروزه با افزایش تجربه مشتری مداری و به منظور الهام بخشیدن به نیروی کار خود، از قدرت بو را در ساخت هویت نام تجاری خود استفاده می‌کنند.

الهام بخشیدن به نیروی کار خود

تحقیقات زیادی در مورد تأثیر بو بر افزایش بهره وری در محل کار و سایر عملکردهای شناختی در محل کار وجود دارد. اما باید بدانید که تمرکز اصلی بر در ورودی به محل کار است. در ورودی به عنوان راهی برای تعامل فوری با همه کسانی که وارد فضای معطر می‌شوند شناخته می‌شود. این اولین نکته‌ای است که مشاغل باید به آن توجه کنند. رایحه خوشایند حال و هوای هر شغلی را تنظیم می‌کند و در الهام بخشیدن به کارمندان شما هنگام ورود به محل کار و تنظیم روحیه تیم برای بقیه روز مهم است.

افزایش تجربه مشتری مداری

با توجه به اینکه مشتری‌های شما در طی چند ثانیه بعد از ورود به محل کار شما، اولین احساس ماندگار را دریافت می‌کنند، مهم است که آن را درست انجام دهید! شکل گیری اولین برداشت فقط به ظاهر قسمت پذیرایی شما نیست که مشتریان شما به آن توجه می‌کنند، بلکه یک رایحه نیز مانند خوشامدگویی عمل می‌کند.

 افزایش بهره وری در محل کار

نحوه افزودن رایحه به محل کار

رایحه ها نه تنها باعث افزایش بهره وری در محل کار می شوند، بلکه می‌توانند تجربه کار در محیط کار را چه در خانه و چه در اداره افزایش دهند. 

روش‌های مختلفی برای افزودن رایحه درمانی به محل کار شما وجود دارد، خواه آن را به یک شرکت متخصص این کار واگذار کنید یا خودتان آن را انجام دهید:

  • از پخش کننده های روغن و روغن‌های اساسی استفاده کنید.
  • از شمع استفاده کنید.
  • پخش کننده های نی در محل کار اضافه کنید
  • خوشبو کننده های هوا نصب کنید.
  • از اسپری‌های مخصوص اتاق استفاده کنید.
  • از گیاهان واقعی استفاده کنید، یعنی یک گیاه رزماری یا اسطوخودوس به فضای کار خود اضافه کنید، یا چند عدد چوب دارچین و قهوه را کنار میز بگذارید.

 

نکته حرفه ای: اگر می‌خواهید تمام کار را انجام دهید، حتی می‌توانید بوی نام تجاری خود را برای فضای همکار یا دفتر مرکزی شرکت خود در نظر بگیرید. 

  • شاید شما نیز این تجربه را داشته باشید که وقتی بوی عطر خاصی را از یک نفر چند بار حس کنید از آن به بعد آن فرد را با آن بو به خاطر خواهید آورد. یا حتی برعکس وقتی بو را جایی استشمام کنید آن فرد را به خاطر خواهید آورد. تجربه برند تجاری نیز این گونه است.  پیشنهاد متخصصان این است که در محل کار نیز از عطر به عنوان بخشی از مارک تجاری خود استفاده کنید، مانند لوگو یا پالت رنگی مخصوص به خود که دارید. اما لزوما لازم نیست که عطر سفارشی خود را سفارش دهید مانند شرکت‌های بزرگ که این کار را می‌کنند.

 

با این حال، رایحه درمانی می‌تواند ابزاری قدرتمند در محیط کار نیز باشد. تمام آنچه شما نیاز دارید این است که کمی درک کنید که بوهای مختلف چگونه بر حالات ما تأثیر می گذارند. 

      1. رزماری

ثابت شده است که رزماری تأثیر مثبتی بر حافظه و افزایش هوشیاری دارد. 

      2. قهوه

فقط رایحه قهوه می تواند بیداری و هوشیاری شما را تقویت کند. قهوه یک عطر عالی برای رسیدگی به کارهایی است که نیاز به استدلال و تحلیل دارند.

      3. لیمو

لیمو به بهبود عملکرد شناختی و خطاهای کمتر مرتبط شده است. 

      4. یاس

از یاسمن اغلب برای تقویت خلق و خو و احساسات مثبت استفاده می شود. یاسمن بویی طراوت بخش که می‌خواهد به ما انرژی دوباره بخشد.

      5. مرکبات

بوی مرکبات مانند لیمو برای بیداری و هوشیاری عالی است. بوی مرکبات باعث تقویت انرژی شده و حس تازگی آن‌ها حس زندگی به ما می‌دهد.

      6. دارچین

دارچین می‌تواند عملکرد را در کارهایی که تمرکز بالا می‌طلبند، بهبود بخشد و همچنین باعث بهتر شدن حافظه می‌شود.

      7. نعناع فلفلی

اگر در حال انجام یک کار دشوار یا طولانی هستید، باید نعناع فلفلی را که باعث بهتر شدن تمرکز طولانی مدت است امتحان کنید، چرا که باعث افزایش هوشیاری می‌شود. 

افزایش بهره وری در محل کار

      8. زنجبیل

زنجبیل برای گرفتن انرژی اضافی عالی است زیرا تحقیقات نشان داده‌اند که برای مقابله با خستگی و تسکین درد بسیار موثر است. 

      9. کاجکاج

کاجکاج می تواند به کاهش استرس، بهتر شدن روحیه و افزایش هوشیاری کمک کند. کاج برای کارهایی که نیاز به تمرکز دارند عالی است. 

     10. گیاه بادرنجبویه

ثابت شده است که گیاه بادرنجبویه باعث کاهش اضطراب و کاهش استرس می‌شود.

افزایش بهره وری در محل کار

      11. اسطوخودوس

اسطوخودوس غلظت را بهبود می‌بخشد و همچنین می‌‍تواند اثر تازه کنندگی داشته باشد.

 

نتیجه گیری

 

  • اگر فضای کاری را مدیریت می‌کنید، اضافه کردن رایحه های مختلف به محیط‌های مختلف کاری، مانند بوی مرکبات در اتاق‌های اجتماعات، وتیور در دفاتر شخصی، رزماری در جلسات طوفان فکری و غیره برای افزایش بهره وری در محل کار را در نظر بگیرید. 
  • مراقب حساسیت های مردم باشید. بعضی از افراد نسبت به بقیه حساسیت بیشتری نسبت به بویایی دارند، اگر متوجه شدید که افراد دچار سردرد می شوند یا هر نوع احساس منفی دیگری را گزارش می‌دهند، داشتن برخی مناطق بدون عطر یا تغییر رایحه را در نظر بگیرید.
  • آزمایش کنید از مخلوط کردن رایحه های مختلف نترسید تا ببینید چه چیزی برای شما مفید است. 
  • به هر قیمتی سعی کنید از رایحه های طبیعی استفاده کنید و از استفاده رایحه های مصنوعی خودداری کنید.

 

 

در آخر

تنوع بسیار زیادی برای انتخاب رایحه در محل کار وجود دارد. هنگام طراحی دفتر کار شما انتخاب‌های زیادی برای شما وجود دارد. پیشنهاد متخصصان امر انتخاب رایحه‌هایی است که شامل عطر چای باشند. زیرا این عطرها تجربه آرامش بخش و استقبال گرم را برای کارمندان و مشتریان احتمالی که به محل کار وارد می‌شوند را فراهم می‌کند. از طرف دیگر عطرهای عالی برای محل‌های پذیرایی در محل کار می‌تواند شامل چای سیاه و وانیل باشند.

نظرات کاربران

هیچ نظری برای نمایش وجود ندارد

نظر خود را وارد کنید