8 روش برای سازماندهی میز کار اداری

انتشار : 1402/09/12
بروزرسانی : 1402/09/22
منتشر شده توسط : مدیر سایت
0 نظر
زمان خواندن این مطلب : 5 دقیقه

اگر به تازگی بابت خرید میز اداری، مبلغ زیادی هزینه کرده اید، ولی هنوز همه چیز روی آن درهم و برهم است، بهتر است این مقاله را بخوانید. قصد داریم علاوه بر معرفی میزکار اداری مناسب برای فعالیت شما، روش هایی برای سروسامان دادن به وسایلتان پیشنهاد دهیم. 

بسیاری از مردم بیشترین زمان در طول شبانه روز را در دفتر کار خود می گذرانند. بنابراین می توان گفت بساری از ما پشت میز کارمان زندگی می کنیم و لازم است آن را برای این شرایط آماده کنیم. شلوغی و به هم ریختگی میز کار، نه تنها بهره وری و موفقیت شغلی را کاهش می دهد، بلکه در خلق و خوی افراد هم مؤثر است. ضمن این که وضعیت ظاهری میز کار، تاحدودی می تواند معرف شخصیت شما به دیگران هم باشد. 

اما این در صورتی است که شما میز اداری مناسبی انتخاب کرده باشید که اندازه و امکانات آن، با حجم اسناد و مدارکی که با آن سروکار دارید و تنوع تجهیزات شغلی تان متناسب باشد. در این جا ابتدا به بررسی نمونه میزهای اداری می پردازیم. 

کدام میز کار اداری مناسب است؟

امروزه انواع مختلفی از میز اداری مدرن وجود دارد. میزکار یک نفره، معمولا مستطیل شکل است و در برخی مدل ها، فضای ذخیره سازی در قالب فایل کشودار بایگانی به صورت ال شکل، به میز اصلی الحاق می شود. این بخش ال شکل، فقط قسمتی از وظیفه ی ذخیره سازی را به عهده دارد و بهتر است دفتر کار شما به امکاناتی نظیر کتابخانه اداری، قفسه بایگانی، کمد زونکن و کردنزا یا کمد مدیریتی، جهت ذخیره سازی مجهز باشد. 

اندازه ی میز هم در نظم و ترتیبی که قرار است روی سطح آن وجود داشته باشد، مؤثر است. معمولا میزهای اداری براساس موقعیت شغلی افراد در یک اداره یا سازمان، نامگذاری می شوند. این نامگذاری به شرکت های تولید کننده ی میز اداری کمک می کند تا محصولات خود را براساس مدل، اندازه گذاری کرده و کار مشتری را در انتخاب محصول مورد نظر خود آسان تر نماید.  

شرکت طراحان چیدمان ایستا، میزهای اداری خود را در قالب عناوین میز مدیریتی، میز معاونت، میز کارشناسی، میز کارمندی، میز کنفرانس، میز پذیرش، میز کار گروهی و میز اداری مدولار یا ماژولار طراحی و تولید می کند. ابعاد صفحه ی این میزها بین 60 در 130 تا 184 در 250 سانتیمتر است که امکان ساخت در اندازه های کوچک تر یا بزرگ تر، البته با توجه به مدل میز اداری هم وجود دارد.

پس در صورتی که میز کار اداری متناسب با نیاز شغلی شما خریداری شده باشد، می توانید با کمک روش های زیر آن را سازمان دهی کنید و مرتب نگه دارید. 

چگونه وسایل روی میز کار خود را سروسامان دهیم؟

  • فضای میز را باز نگه دارید

تا جایی که می توانید سطح روی میز خود را خلوت کنید. غیر از مانیتور کامپیوتر یا لپ تاپ که استفاده می کنید، یک یا دو وسیله ی ضروری را روی میز نگه دارید و بقیه را به کشوها و قفسه های جانبیِ میز کار منتقل کنید. 

  • صفحه مانیتور را مستقیم مقابل خود بگذارید

اگر کار اصلی شما با کامپیوتر است، بهتر است برای حفظ تمرکز، آن را در خط مستقیم دید خود قرار دهید. به طوری که وقتی پشت میز می نشینید، کاملا در نقطه ی مشخصی روبه روی شما باشد.  

  • سیم های کامپیوتر و برق را مخفی کنید

یکی از آشفتگی هایی که معمولا میز را شلوغ تر از آن چه هست نشان می دهد، سیم های برق و کامپیوتر است. در صورت خرید میز اداری ایستا، دریچه ای برای عبور سیم روی میز خود دارید که می توانید سیم را از داخل آن رد کرده و جلوی به هم ریختگی ناشی از وجود آن ها را بگیرید. ابزارهایی برای جمع کردن سیم هم وجود دارد. این کار باعث افزایش ایمنی فضای کار هم می شود.

  • وسایل لازم را در دسترس قرار دهید

در دسترس بودن وسایلی که اغلب استفاده می کنید، باعث می شود که کم تر به بدن خود کش و قوس های آسیب زا دهید و از دردهای مزمن شانه و گردن پیشگیری کنید. اگر دیواری در کنار میز خود دارید که می توانید بر روی آن قفسه نصب کنید و برخی از وسایل را درون آن قرار دهید، از این امکان استفاده کنید. در غیر این صورت یک قفسه رومیزی، شاید بتواند بخشی از وسایل را در خود جای دهد.  

میز اداری ایستا

  • موارد مشابه را دسته بندی کنید

اگر قالب کارتان اداری است و برگه ها و اسناد مختلف دارید، می توانید با دسته بندی آن ها، سرعت پیدا کردن و استفاده از آن ها را افزایش دهید. راه های مختلفی برای نشانه گذاری این اسناد و مدارک وجود دارد. می توانید از برچسب های رنگی استفاده کنید یا آن ها را در پوشه های رنگی قرار دهید. 

  • یادداشت های چسبناک را نابود کنید!

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که دور مانیتور خود را با کاغذهای چسبناک رنگی می پوشانند، بهتر است روش خود را عوض کنید. آیا واقعا همه ی این موضوعات که روی برچسب نوشته می شود، آن قدر مهم است که باید به این شیوه حفظ شود؟ حتی اگر پاسخ شما مثبت باشد، با این شیوه ی نگهداری اطلاعات، خطر افتادن یادداشت ها و گم شدنشان هم وجود دارد. ضمن اینکه این کار باعث آشفته و نامرتب شدن میز کار اداری شما می شود. 

  • وسایل شخصی را محدود کنید

ممکن است شما هم وسوسه شوید که هر وسیله ی شخصیی را به فضای کار بیاورید. اما میز کار شما ظرفیت محدودی دارد و فایل اداری و کمد و کتابخانه بایگانی، هر چقدر هم که بزرگ و جادار باشد، پُر می شود. شخصی سازی ایستگاه کاری تا جایی که آن را به هم ریخته نشان ندهد، مناسب است و بیشتر از آن می تواند روی فعالیت های شغلی شما هم تاثیر منفی بگذارد. 

  • هر روز فضای کار خود را مرتب نمایید

اگر هر روز میز خود را پاکسازی کنید و برگه ها و اطلاعات اضافی را دور بریزید، پس از مدتی با انبوهی از کاغذ باطله رو به رو نخواهید بود. به خاطر داشته باشید که شما عضوی از یک مجموعه ی سازمانی هستید و یکی از وظایف شما حفظ و ارتقاء استانداردهای شرکت از هر جنبه است. 

با این راهکارها می توانید میز کار اداری خود را بهتر سازمان دهی کرده و بازدهی خود را در انجام فعالیت های شغلی بالا ببرید. بدون شک میز شما، می تواند امکانات مناسب داشته باشد تا برای شما آسایش و امنیت خاطر بیشتری ایجاد نماید. اگر قصد خرید انواع میز اداری را دارید، حتما با همکاران ما در شرکت ایستا تماس بگیرید تا آن ها گزینه های مناسبی را به شما معرفی کنند.  

تماس با شرکت ایستا

 

نظرات کاربران

هیچ نظری برای نمایش وجود ندارد

نظر خود را وارد کنید