همکاری در محل کار و اهمیت آن در محیط کاری

انتشار : 1400/06/10
بروزرسانی : 1402/09/21
منتشر شده توسط : مدیر سایت
0 نظر
زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

به قول معروف، "کار گروهی باعث می‌شود که رویا عملی شود". این اصل همکاری در محل کار است. اما چرا اینقدر مهم است و چگونه اهمیت همکاری در محل کار خود را برجسته می‌کنید؟

همکاری در محل کار چیست؟

همکاری در محل کار مربوط به افرادی است که با هم کار می‌کنند. این ممکن است به این معنی باشد که مشارکت کنندگانِ فردی، برای دستیابی به اهداف تیم، با هم یا با مدیران خود کار می‌کنند. یا ممکن است به این معنی باشد که افراد سطوح مختلف از بخش‌های مختلف سازمان با هم کار می‌کنند تا به نتیجه بزرگتری برای کسب و کار برسند.

این فراتر از تقسیم کار است. همکاری راهی موثر برای گردهم آوردن افراد برای انجام کاری است که به تنهایی قادر به انجام آن نیستند.

چرا همکاری در محل کار مهم است؟

همکاری کلیدی برای ارائه محصولات و خدمات بهتر به مشتریان و بهبود عملکرد شرکت است.

برای موفقیت، افراد در یک کسب و کار یا سازمان باید بتوانند به صورت تیمی با هم کار کنند. هنگامی که افراد با موفقیت همکاری می‌کنند، می‌توانند نتایج بهتری به دست آورند و تأثیر بیشتری را نسبت به آنچه که می‌توانند انجام دهند، به تنهایی ایجاد کنند. همکاری لزوما به معنای تلاش کمتر نیست، اما کیفیت کار، ایده‌ها، راه حل‌ها و اجرا بهتر است.

یکی دیگر از دلایل مهم همکاری درگیرکردن افراد با کار است. همکاری موثر، انرژی بخش و مفید است. اعضای تیم می‌توانند مهارت‌های سختی را بیاموزند و بینش‌های مرتبط و دانش ضمنی را با همکاری با دیگران از پیشینه‌های مختلف به دست آورند. همچنین همکاری در محل کار به تقویت احساس تعلق کمک می‌کند. هر یک از اعضای تیم به خاطر مشارکت خود ارزشمند است و مالکیت بیشتری بر کار تولید شده دارد.

با تغییر مکان‌های کاری به دور کاری تمرکز بر همکاری از اهمیت بیشتری برخوردار است. نگرانی فزاینده ای در مورد تأثیر محیط‌های کار از راه دور بر همکاری و نوآوری وجود دارد. با استفاده متفکرانه از فناوری جدید، مزایای همکاری را می‌توان در هر محیط کاری به صورت حضوری، از راه دور یا ترکیبی از این دو یافت و تقویت کرد.

 

مزایای همکاری در محل کار

همکاری مجموعه ای از مهارت‌ها، منابع، تخصص و چشم اندازها برای دستیابی به نتایج بهتر و تاثیر بیشتر استفاده می‌کند. همکاری در محل کار می‌تواند باعث ایجاد خلاقیت و نوآوری شود و به تصمیم گیری آگاهانه و متفکرانه منجر شود. مشاغل مشارکتی موثرتر هستند، ماندگاری بیشتری دارند و اغلب سودآورتر هستند.

در ادامه برخی از مزیت‌های همکاری در محیط کار را برایتان توضیح داده ایم.

نوآوری در محیط کار

شاید مزیت شماره یک همکاری در محل کار، نوآوری باشد. جادو زمانی اتفاق می‌افتد که افراد با هم ارتباط برقرار کرده و روی حل یک مشکل سخت کار کنند. تیم‌ها در مقایسه با افرادی که جدا از هم کار می‌کنند، راه حل‌های بهتر، جالب تر و منحصر به فردی ارائه می‌دهند. منابع مشترک تیم محیطی را ایجاد می‌کند که به حل مشکلات کمک می‌کند، خلاقیت ایجاد می‌کند و به نوآوری کمک می‌کند تا پیشرفت کند.

 

داوطلب شدن برای کار

 

کارکنانی که با هم کار می‌کنند نسبت به کسانی که به تنهایی کار می‌کنند احساس هدف، مالکیت، رفاقت و تعلق بیشتری دارند. هنگام کار در یک تیم، بسیار راحت تر می‌بینید که چگونه ایده‌ها و کار شما در موفقیت سازمان نقش دارد. تعامل و تعلق کارکنان با افزایش بهره وری، رضایت شغلی و حفظ کارکنان همراه است.

 

همکاری در محیط کار

یادگیری بیشتر کار

 

با همکاری، کارکنان شما از بیشترین منابع یادگیری خود و یکدیگر استفاده می‌کنند. کارکنان جدید می‌توانند از متخصصان با تجربه یاد بگیرند، زیرا آن‌ها به اهداف تیم کمک می‌کنند. محیط کار فضا باز با فراهم آوردن یک محیط طبیعی برای یادگیری و به اشتراک گذاری مهارت‌ها، روند پیشرفت کردن را آسان می‌کنند. این همچنین انگیزه ای را برای کارکنان کهنه کار فراهم می‌کند تا مهارت‌های خود را حفظ کرده و به دنبال فرصت‌های جدید برای رشد باشند.

 

اصول همکاری موثر

همکاری یک هدف ارزشمند است، اما فقط حضور همه در یک اتاق نمی‌تواند آن را محقق کند. فرهنگ شرکت باید همکاری تیمی را تقویت و پاداش دهد. در اینجا 5 دستورالعمل برای همکاری موثر وجود دارد:

 

پاسخگویی برای یک محل کار مشارکتی حیاتی است. اگرچه هیچ کس نمی‌خواهد احساس کند که تمام کارها را به تنهایی انجام می‌دهد (پروژه‌های گروهی را در مدرسه به خاطر دارید؟  | :  ) اما مردم نیز نمی‌خواهند احساس کنند که کار خوب آن‌ها بدون توجه بوده است. پاسخگویی به شفافیت  بیشتر بین افراد کمک می‌کند و زمینه را برای تشخیص فراهم می‌کند.

بزرگترین مزایای همکاری در محل کار خلاقیت و نوآوری است اما این موارد بدون اعتماد به دست نمی‌آیند. ایجاد محیطی که در آن افراد از نظر روانی احساس امنیت می‌کنند، شرط لازم برای همکاری موفق است. بدون اعتماد، مردم ایده‌های خود را به اشتراک نمی‌گذارند و از ریسک پذیری می‌ترسند.

دو راه حل برای حل مشکلات وجود دارد. برخی افراد با آن به عنوان یک ناراحتی رفتار می‌کنند. با این حال، برخی از تیم‌ها مشکلات را به عنوان فرصتی برای رشد در نظر می‌گیرند. ورود به هر پروژه ای با چشم انداز مثبت و خوش بینانه، تفاوت بزرگی در انواع ایده هایی که شما در مورد آن‌ها فکر می‌کنید و تجربه رسیدن به آن ایجاد خواهد کرد.

همکاری در محیطی با سرعت بالا رشد می‌کند. مردم به سرعت اشتیاق خود را برای پروژه هایی از دست می‌دهند که بدون هیچ تاریخ پایانی در نظر گرفته شده است. اتمام پروژه‌ها به سرعت افراد را وادار می‌کند تا در کار مورد نظر، ایده‌های جدید و روش‌های بهتری برای اجرای آن‌ها ارائه دهند.

هیچ چیز اشتیاق برای همکاری با یکدیگر را سریعتر از تبدیل هر کار به یک کار گروهی از بین نمی‌برد. اگر دلایل جانبی وجود دارد؛ این اهداف را برای همه افراد درگیر روشن کنید.

چگونه می‌توانید همکاری خود را در محل کار نشان دهید؟

صحبت در مورد کار مهم نیست بلکه انجام شدن کارهاست که اهمیت دارد. این کافی نیست که بگوییم انتظار می‌رود مردم همکاری کنند. شرایطی وجود دارد که اجازه می‌دهد همکاری و کار گروهی پیشرفت کند و برخی شرایط کار مشارکتی خلاق را تضعیف می‌کند.

همکاری در محیط کار

 

در اینجا 6 نکته برای بهبود همکاری در محل کار آورده شده است:

 

تیم‌ها را کوچک نگه دارید. گروه کوچکی از افراد به این معنی است که هر فرد فرصت بیشتری برای شنیدن دارد. همچنین به این معنی است که مشارکت‌های فردی بیشتر می‌درخشد. اعضای تیم در تیم‌های کوچکتر نیز راحت تر با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و با یکدیگر آشنا می‌شوند.

نتایج روشن را تعیین کنید با راهنمایی تیم‌های خود در مورد هدف نهایی، آن‌ها را برای موفقیت آماده کنید. حتی با ارائه آزادی بیشتر تا حد ممکن، خلاقیت آن‌ها را تقویت کنید، این بدان معنا نیست که آن‌ها از اهداف روشن سود نمی‌برند. به آن‌ها اطلاع دهید که چه نوع تأثیر مهم است (و چگونه آن را اندازه گیری می‌کنید).

 

با ایجاد یک هدف مشترک و گفتن آنچه از نظر زمان، بودجه یا محدوده انتظار دارید، کار مشترک را برای آن‌ها آسان تر می‌کنید. راه‌های زیادی برای مشارکت ارائه دهید. همه یکسان یاد نمی‌گیرند یا فکر نمی‌کنند. ارائه راه‌های متعددی که اعضای تیم می‌توانند به آن‌ها کمک کنند، به همه این امکان را می‌دهد تا در راه هایی که احساس راحتی می‌کنند قدم بردارند. این به هر شخصی فرصتی می‌دهد تا به روش خود بدرخشد.

پیروزی‌ها را جشن بگیرید همانطور که محیط مشترکی را ایجاد می‌کنید، مطمئن باشید که هر نقطه عطفی را در طول مسیر جشن می‌گیرید. بسته به نحوه عملکرد تیم شما در حال حاضر، این ممکن است تغییراتی از آنچه که قبلا به آن عادت داشته اند باشد. وقتی تیم شما همکاری در محیط کار خود را توسعه می‌دهد، آن‌ها را به خاطر خروج از منطقه راحتی خودشان ستایش و قدردانی کنید.


بیشتر بخوانید:

همکاری در محل کار  6 روش برای افزایش شادی در محل کار


پرسنل را تجهیز و توانمندسازی کنید. به بازخورد زمان واقعی تیم‌های خود گوش دهید و آنچه را که برای تأثیرگذاری بیشتر نیاز دارند به آن‌ها ارائه دهید. با آسودگی بیشتر، آن‌ها ممکن است از ابزارهای ارتباطی، منابع یا اطلاعاتی از رهبری درخواست کنند. تا جایی که می‌توانید با آن‌ها کار کنید. همیشه رد کردن درخواست‌ها باعث کاهش اشتیاق در مورد ایده‌های جدید می‌شود. سعی کنید تجهیزات لازم اعم از مبلمان اداری مناسب سیستم مناسب کار، صندلی مناسب و ... را برای راحتی پرسنل خود محیا کنید.

برای افزایش همکاری و افزایش تعامل میان کارمندان سعی کنید در دکورایون محیط اداری و تقسیم بندی محیط دقت زیادی به خرج دهید. اتاق، اتاق بودن محیط‌های اداری باعث می شود که پرسنل از یکدیگر فاصله بگیرند. استفاده از پارتیشن‌ اداری باعث می‌شود که علاوه بر ایجاد حریم خصوصی میزان تعامل بین کارمندان بیشر شود. به خصوص اگر بخواهید پارتیشن دو جداره شیشه ای استفاده کنید که میان این پارتیشن‌ها پرده کرکره ای به کار رفته است و در هنگام نیاز باز وبسته می شوند.

کارفرمایان با نگرش سنتی اغلب در مورد اینکه آیا کارکنان از راه دور می‌توانند با موفقیت با همکاران خود همکاری کنند، تردید دارند. با این حال، با وجود بسیاری از ابزارهای همکاری مجازی در حال حاضر، این نباید شما را از اطمینان از این که هر کارمندی بدون در نظر گرفتن ترتیب کار خود فرصت همکاری دارد، باز دارد.

همکاری می‌تواند به طور همزمان نباشد. در واقع، ممکن است تشویق به مشارکت آرام تر یا مشورتی بیشتر مفید باشد. از ویدئو کنفرانس و ابزارهای اشتراک فایل استفاده کنید که به تیم‌های راه دور کمک می‌کند به راحتی متصل شوند. این فضاهای کاری آنلاین به کارگران راه دور اجازه می‌دهد تا در مناطق زمانی و فواصل جغرافیایی با هم کار کنند.

همیشه پروژه‌های یکسان را به افراد یکسان اختصاص ندهید؛ آن‌ها را با هم ترکیب کنید تا نتایج بهتری بگیرید. همکاری فقط انجام وظایف نیست. سعی کنید پروژه‌های جالبی را تعیین کنید و از قدیم فاصله بگیرید، در حالی که به این فکر می‌کنید که کدام پروژه‌ها (و همکاران) می‌توانند از یک دیدگاه جدید سود ببرند.

همکاری در محیط کار

عوامل تخریب همکاری

ریز مدیریت هنگامی که سازمان‌ها شروع به دور شدن از محیط کار سنتی می‌کنند، نگران می‌شوند که کارکنان آن‌ها به همان اندازه مولد نباشند. برخی از مدیران سعی می‌کنند این امر را با مدیریت کوچک جبران کنند. راهی مطمئن برای از بین بردن خلاقیت و اعتماد. تیم‌های مشارکتی، تیم‌های خود مدیریتی هستند. شگفت زده خواهید شد که افراد چقدر با پروژه‌ها و ابزارهای مناسب در مقابل خود انگیزه دارند.

مدیریت ضعیف پروژه رسیدگی به پروژه‌های خارج از معمول می‌تواند یک تفریح ​​سرگرم کننده از روال عادی باشد، اما این یک استراحت از کار نیست. مراقب اختصاص بسیاری از پروژه‌های خاص باشید در حالی که انتظار دارید تیم شما حجم کاری عادی خود را حفظ کند. سعی کنید تکالیف مشارکتی را با مسئولیت‌های فردی متعادل کنید تا هیچکس نزدیک به فرسودگی شغلی نشود.

تنبیه کردن. شما نمی‌توانید "اشتباه" همکاری کنید. اگر اعضای تیم شما شلوغ، هیجان زده و متفاوت در مورد کار خود فکر می‌کنند، مزایای همکاری را تجربه می‌کنید. اگر مردم از ریسک پذیری، صحبت کردن یا نشان دادن اشتیاق خود برای انجام پروژه راحت نباشند، به این سادگی‌ها عمل نمی‌کنند.

همکاری برای فرهنگ نوآوری و تعلق

مردم موجودات اجتماعی هستند و ما طوری طراحی شده ایم که با هم کار کنیم. راز نوآوری و خلاقیت، همکاری در محل کار است. اولویت بندی فضاها و فرصت‌ها برای افراد برای احساس امنیت، توانمندی و قدردانی، موجی از موفقیت و هیجان را در کل سازمان ایجاد می‌کند.

در اخر، 

امیدواریم به اهمیت ایجاد همکاری در محیط کاری پی برده باشد و اگر کارفرما هستید شرایط را برای پرسنل خود محیا کنید تا با کار تیمی و همکاری بهترین بهره وری را داشته باشند.

نظرات کاربران

هیچ نظری برای نمایش وجود ندارد

نظر خود را وارد کنید