آشنایی با روانشناسی طراحی دفتر کار

انتشار : 1402/09/27
بروزرسانی : 1402/10/05
منتشر شده توسط : مدیر سایت
0 نظر
زمان خواندن این مطلب : 5 دقیقه

حتی اگر بهترین کارمندان را در شرکت و سازمان خود استخدام کرده باشید، بدون تهیه و خرید مبلمان اداری مناسب و طراحی دفتر کار، متناسب با خلق و خو و نیازهای آنان، نمی توانید بهره وری قابل قبولی داشته باشید. در این مقاله به بررسی عوامل مختلفی که بر روحیه، نگرش و تمرکز افراد در محیط کار تاثیر می گذرد، می پردازیم. 

ارتباط طراحی دفتر کار و بهره وری شغلی 

آیا مدیران می توانند با انتخاب طراحی دکوراسیون اداری مناسب، بهره وری شغلی کارکنان خود را افزایش دهند؟ قطعا پاسخ این پرسش، مثبت است. موفقیت تجاری هر کسب و کاری به شدت به امنیت و آسایش روحی و روانی پرسنل آن، وابسته است. فضاهای کاری باید ضمن ارتقاء تمرکز، بر راحتی و روابط دوستانه بین کارمندان، تاکید کند. میزهای اداری مشترک و ایجاد ورک استیشن در فضای کار، کار گروهی و همکاری را افزایش می دهند. این در حالی است که پارتیشن های اداری، به حفظ حریم خصوصی افراد کمک می کنند. بنابراین آن چه کارایی یک طراحی دفتر کار را بالا می برد، ایجاد تعادل و تناسب بین بخش های مختلف تجهیزات اداری است. 

میز کارشناسی اداری 

ویژگی های لازم برای طراحی دکوراسیون اداری

برای این که بتوانید شرکت و سازمان خود را از محیطی دلگیر و کسل کننده، به فضای کاری محرک و پر انرژی تبدیل کنید، عواملی وجود دارد که باید ضمن تامین، توسط طراح، اولویت بندی شوند. این اولویت ها، براساس شرایط و نیازها تشخیص داده می شوند و مدیران هر شرکت، با توجه به انتظاراتی که از طراحی دکوراسیون اداری خود دارند، نکات مهم و ضروری را تذکر می دهند. در اینجا به برخی از این اصول و ویژگی ها اشاره می کنیم:

  • تنوع در فضاهای کاری

در صورتی که فضای کافی برای ایجاد تنوع در محیط کاری در اختیار دارید، فرصت را از دست ندهید و با خرید مبلمان اداری مختلف و مناسب، کارکنان را در معرض جذابیت فضاهای متنوع قرار دهید. کافی است به نیازها توجه کنید تا فهرستی از مناطق با کاربری های متفاوت داشته باشید. فضایی برای استراحت، فضایی برای سرگرمی، کافه ای دنج و جمع و جور که از گپ و گفت کارکنان، ایده های عالی بیرون می آید، اتاق ورزش، حیاط خلوتی برای سیگار کشیدن و ....

پشت میز نشینی مداوم می تواند مشکلاتی برای بدن ایجاد کند و الزاما به معنی کار و بهره وری بیشتر نیست. اگر به کارمندان فرصت قدم زدن و تغییر فضا دهید، انرژی و روحیه ی آن ها برای انجام وظایف شغلی افزایش خواهد یافت. 

  • از بین بردن موانع ضمن حفظ مرزها

امروزه طراحی دفتر باز یا open office ، متداول ترین و کاربردی ترین طراحی دفتر کار و چیدمان اداری است. با حذف دیوارهای ثابتی که با مواد سخت ساخته می شدند، دیوارهای جداکننده ی پارتیشنی جای آن ها را گرفتند تا حریم شخصی مورد نیاز افراد را در محیط کار، تامین کنند. کار گروهی و مشترک، روحیه ی تعامل و همفکری و همکاری را افزایش می دهد و چه بسا از دل این همکاری ها، ایده های شگفت انگیز و راهگشا به وجود آید. به این منظور، میز اداری مخصوصی طراحی شده که افراد بتوانند در فضایی نزدیک و صمیمی تر کار کنند. میز اداری کار گروهی که می تواند میز کار 2 نفره یا میز کار 4 نفره باشد، با دیوایدر از هم جدا می شود. دیواریدر یا جداکننده ی شفاف و غیرشفاف، یک گزینه برای ایجاد ورک استیشن یا ایستگاه کاری مشترک است. 

  • استفاده از رنگ ها و مواد مختلف

رنگ آمیزی دفتر کار می تواند در تغییر نگرش و خلق و خوی افراد، موثر باشد. سبز رنگی آرامش بخش است و آبی تمرکز را تشویق می کند. زرد شادی و خلاقیت را تکثیر می نماید. بهتر است رنگ دفتر کار کوچک، روشن باشد تا بزرگ تر به نظر برسد. از رنگ های بیش از اندازه تند در محیط کار استفاده نکنید. 

موادی مانند چوب و سنگ، احساس تعلق به طبیعت را با خود می آورند و سرزندگی را در افراد، تقویت می کنند. دیوار یا پارتیشن شیشه ای، نور را از خود عبور می دهد و به لطف آن می توان رنگ ها را حتی از فاصله ی دور دید. 

به یاد داشته باشید مواد و عناصر طراحی که بازتابی از فرهنگ یک شرکت هستند، می توانند به ایجاد یک محیط مثبت یاری برسانند و حس تعلق به سازمان و شرکت را تقویت نمایند. 

نورپردازی دفتر کار

  • چیدمان نورپردازی اداری

همان قدر که میز کار اداری و صندلی اداری ارگونومیک در انجام کار راحت و باکیفیت اهمیت دارد، نورپردازی هم در طراحی دفتر کار مهم است. کمبود نور یا نورپردازی شدید، هر دو به خستگی چشم، سردرد و خستگی منجر می شود. برای افزایش بهره وری در فعالیت هایی که به دقت در جزییات نیاز است، می توان از نورهای رومیزی متمرکز استفاده کرد. بهترین نور در یک فضای اداری، نور طبیعی است و بهتر است با استفاده از دیوارهای جداکننده ی شیشه ای، تا حد امکان، آن را حفظ کنید.   

  • کنترل دما

گرما یا سرمای شدید، بهره وری کارمندان را کاهش می دهد و سلامتی شان را به خطر می اندازد. در هنگام طراحی دفتر کار، نهایت توجه را به منابع انرژی گرمایی و سرمایی داشته باشید. در فضاهای کاری مشترک، افراد تیم با مشورت و رایزنی با یکدیگر، دمای مناسب را انتخاب می کنند.

  • مبلمان اداری ارگونومیک

میز اداری و صندلی اداری ارگونومیک، تجهیزاتی هستند که به طور قطعی باید برای کارمندان فراهم شوند. خرید مبلمان اداری ارگونومیک که از وضعیت بدنی سالم، پشتیبانی می کند و او را در معرض آسیب و خطرات پزشکی قرار نمی دهد، بهترین تصمیمی است که می توانید برای دفتر کار خود بگیرید.

یک میز کار اداری ارگونومیک، فضای ذخیره سازی در دسترس مانند فایل کشودار و قفسه ی اداری و ابعاد مناسب دارد و از متریال خوب و قابل اعتمادی ساخته می شود. صندلی ارگونومیک هم نشیمنگاه و دسته های قابل تنظیم، پشتی ارتجاعی و مش بندی مقاوم دارد و کاربر را در ساعات طولانی کار، اذیت نمی کند. 

  • شخصی سازی فضای کار

کارکنانتان را تشویق کنید تا ایستگاه کاری خود را به شکلی آراسته و متعادل، شخصی سازی کنند. استفاده از عکس خانوادگی، گل و گیاهان طبیعی و دیگر علاقمندی های شخصی، محیط کار را برای افراد دلنشین و دوست داشتنی می کند. بسیاری از فعالیت های شغلی استرس زا هستند و کارکنان به امنیت روانی حضور در محیطی آشنا و صمیمی، نیاز دارند. 

در انتها:

بزرگ ترین سرمایه ی هر شرکتی، کارکنان آن هستند. بهینه سازی طراحی دکوراسیون اداری، براساس نیازها و سلائق این افراد، ضمن افزایش تعلق خاطر آنان به شما و برند تجاری تان، در پرورش خلاقیت و همکاری تیمی آنان، نقش به سزایی دارد. فضایی که در آن روابط، دوستانه و همکاری ها، دلپذیر باشد، بر جذب مشتریان نیز، موثر است و می تواند یکی از عوامل بهره وری و موفقیت تجاری شما باشد. 

با ما تماس بگیرید

شرکت طراحان چیدمان ایستا، بیش از سی سال تجربه در تولید و فروش انواع مبلمان اداری و طراحی فضاهای اداری دارد و می تواند به شما در هر چه موفقیت آمیزتر نمودنِ تجهیز و طراحی دفتر کار، یاری برساند.

تماس با شرکت ایستا

نظرات کاربران

هیچ نظری برای نمایش وجود ندارد

نظر خود را وارد کنید