انواع فضای اداری و مبلمان اداری مناسب هر فضا

انتشار : 1402/10/03
بروزرسانی : 1402/10/09
منتشر شده توسط : مدیر سایت
0 نظر
زمان خواندن این مطلب : 5 دقیقه

چیدمان مبلمان اداری هر شرکت و سازمانی، براساس نوع کسب و کار و نیازهای آن شرکت تعیین می شود. طیف گسترده ای از گزینه ها وجود دارد و بهتر است پس از انتخاب مدل چیدمان، نسبت به خرید مبلمان اداری مناسب آن طراحی چیدمان، اقدام نمایید. 

تحقیقات انجام شده نشان می دهد که طراحی فضای یک دفتر، می تواند تاثیر قابل توجهی بر بهره وری کارکنان داشته باشد. به همین دلیل امروزه مدیران و کارفرمایان تلاش می کنند تا کارآمدترین محیط کاری را در راستای اهداف برنامه ریزی اداری خود، برای کارکنان فراهم نمایند. 

در ادامه به معرفی سبک های مختلف چیدمان مبلمان اداری و مزایای هریک می پردازیم. 

انواع طراحی فضاهای اداری

در گذشته وقتی صحبت از طراحی دفتر کار یا طراحی اداری می شد، اکثر مردم به اتاق های مجزای سنتی فکر می کردند و این که هر فضای اداری یک اتاق مدیریت و چند اتاق کار دیگر است. 

اما امروزه دیگر این تعریف در معماری مدرن جایی ندارد و شما می توانید دفاتری با چیدمان های طراحی متفاوت و مدرن ببینید که برای سبک های کاری مختلف و نیازهای متنوع شرکت طراحی شده اند. 

  • چیدمان اداری سنتی

در چیدمان اداری سنتی، دفاتر به صورت دائمی مستقل از یکدیگر هستند. این اتاق ها که اغلب با مواد سخت و گاهی با متریال سبک مانند پارتیشن ساخته می شوند، معمولا در دارند و در صورت بسته بودن در، فضای اتاق کاملا بسته است. معمولا یک میز اداری یک نفره که می تواند میز کارمندی باشد و فایل کشودار یا کمد اداری، به عنوان مبلمان اداری در آن استفاده می شود. 

در چیدمان اداری سنتی، کارمند به شکل جدا از همکاران کار می کند و تعامل و همکاری به شکل معمول وجود ندارد. مهم ترین مزیت این روش طراحی، ایجاد فضای کاملا شخصی و افزایش تمرکز کاربر است. 

میز کار گروهی در اوپن آفیس

  • طراحی دفتر کار باز یا اوپن آفیس (open office)

در طراحی دفتر کار باز، هیچ دیواری بین ایستگاه های کاری وجود ندارد. درواقع این مبلمان اداری است که فضای کار را تعریف می کند. برای مشخص کردن ایستگاه های کاری میزهای اداری مختلفی قابل استفاده است. شما می توانید میز اداری یک نفره، اعم از میز کارمندی یا میز کارشناسی را برای هریک ار کارمندان خریداری و در اوپن آفیس نصب نمایید. 

یکی از گزینه های معمول و پرکاربرد در دفتر کار باز، میز کار گروهی یا میز اشتراکی است. میزهای کار دو نفره و چهار نفره، ایستگاه های کاری را تعریف کرده و گرچه با دیوایدر یا جداکننده، فضای کار هر کاربر جدا شده، ولی کارکنان آن قدر به هم نزدیک هستند که امکان تعامل و همکاری با یکدیگر را داشته باشند.   

یکی دیگر از محصولات مبلمان اداری که می تواند در دفتر کار باز به عنوان جداکننده ایستگاه های کاری به کار رود، قفسه و کمد اداری است. نوع فعالیت شرکت و استفاده ی بهینه و حداکثری از فضا، در انتخاب تجهیزات و وسایل دفتر کار اهمیت زیادی دارد. 

یکی از مهم ترین نقاط ضعف چیدمان اداری باز، محدودیت فضای شخصی و ایجاد انواع مزاحمت صوتی و تصویری در روند فعالیت های شغلی کارکنان است. 

  • چیدمان دفتر با پارتیشن کوتاه

با حذف دیوارهای سنگین که عمدتا از متریال سخت ساخته می شد، دیوارهای جداکننده سبک به نام پارتیشن تولید شد. دیوارهای پارتیشنی اداری، معمولا از ام دی اف یا شیشه و یا ترکیبی از هر دو ساخته می شوند. 

در طراحی چیدمان با پارتیشن کوتاه، یا پارتیشن نیم قد، فضای بالای پارتیشن ها باز است. بنابراین پارتیشن، مانع جدیی برای انتقال سر و صدا محسوب نمی شود. ولی به لحاظ بصری، می تواند فضای شخصی کارکنان را تامین کند. پارتیشن اداری به لحاظ متریال، طوری ساخته شده که مبلمان اداری به کار رفته در داخل اتاقک، قابل دیدن است و بهتر است میز اداری مدرن که با طراحی چیدمان فضا هماهنگی داشته باشد، تهیه شود. 

یکی از مهم ترین مزایای پارتیشن اداری کوتاه یا نیم قد، امکان حرکت جریان هوای گرم و سرد از بالای پارتیشن در سراسر اتاق است. 

میز کنفرانس اداری

  • چیدمان اداری پارتیشن بندی شده

در این روش طراحی فضا، برخی فضاهای خاص، براساس کاربری جدا شده و به طور کامل پارتیشن بندی می شود. این پارتیشن ها که تمام قد هستند و تا سقف می رسند، اتاق هایی مانند اتاق کنفرانس، اتاق استراحت و ... را با پارتیشن از هال عمومی که به شکل باز چیدمان شده جدا می کند.

در این چیدمان برای فضاهایی که با پارتیشن جدا شده، می توان میز کار مدرن سفارش داد. به عنوان مثال، یک میز کنفرانس 8 یا 10 نفره را می توان داخل اتاق جلسه قرار داد و جلسات مهمی را در این فضا برگزار کرد. 

مهم ترین مزیت این روش طراحی چیدمان اداری، تجهیز و برپایی چند اتاق محفوظ از نظر سرو صدا و استفاده از آن ها در شرایط مختلف است. 

  • طراحی چیدمان اداری تیم گرا

یکی از روش هایی که می توانید از آن برای چیدمان مبلمان اداری دفتر کار خود استفاده کنید، طراحی تیم گرا است. در این روش کارکنان گروه های کاری مشترک، در ایستگاه های نزدیک به هم قرار می گیرند تا بازدهی بیشتری داشته باشند. بنابراین در این روش، طراح باید پیش از چیدمان اداری، از تعداد گروه های کاری و تعداد اعضای هر تیم اطلاع داشته باشد. 

یکی از مزایای این روش، به حداقل رساندن اتاق های کنفرانس یا جلسات است، زیرا هر گروه یک ایستگاه کاری می توانند جلسات خود را در همان منطقه ی خود برگزار نمایند. از میزهای مدولار یا ماژولار می توان برای این ایستگاه های کاری شلوغ استفاده کرد تا هر وقت به تغیر چیدمان میزهای کار نیاز شد، بتوان آن ها را به راحتی جابجا، کم یا زیاد کرد. 

بهتر است هر یک از این ایستگاه های تیمی، فضای ذخیره سازی مخصوص به خود مثل کمد بایگانی، قفسه و کتابخانه اداری، در اختیار داشته باشد. 

مبلمان اداری

  • چیدمان اداری ترکیبی

گاهی شرایط یک دفتر کار به شکلی است که لازم است ترکیبی از همه ی روش های طراحی فضای ذکر شده در بالا را، در آن به کار برد. این روشی است که دست شما را در خرید محصولات مبلمان اداری باز می گذارد و می توانید انواع متنوعی از آن ها را در مجموعه ی سازمانی خود در اختیار داشته باشید. 

مهم ترین مزیت این روش، تنوعی است که در چیدمان فضا وجود دارد و برای افراد با خصوصیات فردی و وظایف شغلی مختلف، فضای لازم در نظر گرفته می شود. 

درصورتی که می خواهید با خرید بهترین مبلمان اداری، یک سرمایه گذاری باارزش را در کسب و کارتان تجربه کنید، با همکاران ما در شرکت ایستا تماس بگیرید. گروه طراحان ما آماده اند تا با بررسی فضای کاری شما بهترین طراحی چیدمان و اطلاعات باکیفیت ترین محصولات مبلمان اداری را در اختیارتان قرار دهند. شرکت ایستا بهترین شرکت طراحی فضای اداری با بیش از سی سال تجربه است. 

تماس با شرکت ایستا

نظرات کاربران

هیچ نظری برای نمایش وجود ندارد

نظر خود را وارد کنید