انواع لوازم و مبلمان اداری برای فضای کاری

انتشار : 1399/12/06
بروزرسانی : 1402/10/27
منتشر شده توسط : مدیر سایت
0 نظر
زمان خواندن این مطلب : 6 دقیقه

بسیاری از مجموعه‌هایی که تازه شروع به کار کرده‌اند، نیاز دارند که برای مجموعه خود مبلمان اداری تهیه کنند. اینکه بدانیم مبلمان اداری چیست و دلیل اهمیت مبلمان اداری و اینکه هر کدام از این مبلمان برای رفع کدام نیاز استفاده می‌شوند بسیار مهم است. در این مطلب قصد داریم به طور کامل سوال مبلمان اداری چیست را پاسخ دهیم. پس با ما همراه باشید.

مبلمان اداری به زبان ساده یعنی تمام وسایل و تجهیزاتی که در محیط اداری استفاده می‌کنید. نکته اولی که حتی قبل از جستجو و فهمیدن اینکه به چه تجهیزاتی نیاز دارید باید بدانید این است که، شما باید با ماهیت شرکت به خوبی آشنا باشید. باید بدانید که مبلمان اداری یک شرکت‌ سنتی با مبلمان دفتر استارت آپی بسیار متفاوت است. مبلمان اداری فقط مخصوص اداره‌ها نیست. برای تجهیز هر محیطی که افراد در آن مشغول به کار هستند که به میز، کمد و... نیاز دارند از مبلمان اداری استفاده می‌شود. برای خرید میز اداری و مبلمان اداری یک سری نکات ضروری وجود دارد که باعث انتخاب درست و جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه می‌شود. مقاله نکات ضروری و مهم قبل از خرید مبلمان اداری به شما در بررسی این نکات کمک می‌کند.

زیر دسته‌های مبلمان اداری که نام بردیم هر کدام دارای انواعی هستند که در ادامه این مقاله یک به یک توضیح خواهیم داد:

میزهای اداری

میز اداری یکی از پر استفاده ترین وسیله‌ها در هر اداره‌ایی است. دسته بندی میزهای اداری به شکل میزهای مدیریتی، معاونتی، کارشناسی، کارمندی، کنفرانس، کارگروهی و چند مدل دیگر است. دلیل این دسته‌بندی همانطور که از نام آن نیز مشخص است بر اساس جایگاه سازمانی است. بعنوان مثال کارایی که از میز مدیریت انتظار می‌رود با یک میز کارمندی متفاوت است.

شکل میز اداری هم متنوع است. شما می توانید یک میز اداری مستطیل یا مستطیل همراه با ال داشته باشید. میز کنفرانس گرد یا U شکل در بسیاری از دفاتر و شرکت ها استفاده می شود. برای هتل ها یا سازمان هایی که لابی های بزرگی دارند و تعداد مراجع در آن ها زیاد است، می توان کانتر پذیرش منحنی یا نیم دایره خرید. 

شاید برای شما نیز این سوال ایجاد شود که دلیل این تفاوت در میزها و مبلمان اداری چیست ؟

اول اینکه جایگاه یا همان پوزیشن در انتخاب میز بسیار تاثیر گذار است. میز مدیریت باید بزرگتر و نشان دهنده جایگاه کاری نیز باشد. مسوولیت های مدیر در یک مجموعه ایجاب می کند که او فضای مستقلی به عنوان اتاق یا دفتر کار مدیریت در اختیار داشته باشد. او به اطلاعات و منابعی در اتاقش نیاز دارد، پس باید فضای ذخیره سازی قابل توجهی هم در در طراحی میز مدیریت و هم در کمد اداری و کتابخانه برای او در نظر گرفت.

در مورد سایر میزهای اداری هم چنین نکاتی وجود دارد. به عنوان مثال دسترسی‌ها و امکاناتی که یک کارشناس در مجموعه نیاز دارد، نیز قطعا با یک کارمند متفاوت است. امروزه و با رواج دفاتر کار باز یا اوپن آفیس، بسیاری از صاحبان شرکت ها، از میزهای اداری گروهی یا مشترک، به جای میز کارمندی استفاده می کنند.

بنابراین براساس آن چه ذکر شد، طراحی دکوراسیون اداری دفتر کار شما، نقش تعیین کننده ای در خرید انواع مبلمان اداری دارد. 

نیاز سنجی دسته بندی میزها طبق یک استاندارد بین‌المللی سنجیده شده است و بر همین اساس است که میزها در طیف‌های مختلف قرار می‌گیرند.

مبلمان فضای کاری

فایل اداری و کتابخانه

فایل اداری و کتابخانه نیز از دیگر وسایلی هستند که در دسته مبلمان اداری جای می‌گیرند. کتابخانه امروزه بیشتر از قبل، در مجموعه‌های اداری استفاده می‌شود. در گذشته از کتابخانه فقط برای دیزاین اتاق مدیران ارشد استفاده می‌شد. فایل اداری نیز یکی از مهمترین وسایلی است که برای نظم دهی به محیط نه تنها لازم بلکه ضروری است.

داشتن فایل اداری برای کارکنانی که با اسناد و اوراق نیز سروکار دارند یک احتیاج است. فایل‌های اداری نیز انواع و سایزهای مختلفی دارند فایل‌های بلند، کوتاه، تمام کشو و... جزء مرسوم‌ترین فایلینگ‌ها هستند.

اگر نمی‌دانید که چه مدل کمد بایگانی انتخاب کنید که با محیط شما هارمونی داشته باشد و در عین حال نیاز شما را رفع کند، ما در ادامه این مقاله این کار را برای شما کرده ایم تا انتخاب مبلمان اداری را برای شما راحت تر کنیم.

انواع کمد بایگانی

انواع تجهیزات بایگانی از طرح‌ها، شکل‌ها و جنس‌های متنوعی برخوردار هستند، اما درک اینکه شما به یک مدل بزرگ و یا یک مدل جمع و جور نیاز دارید، بلافاصله به شما کمک می‌کند تا نیمی از گزینه‌های خود را حذف کنید.

اولین مدل برای ذخیره سازی فضا کمدی است که شما آن‌ها را در کنار میزهای اداری و در همه‌ی محیط‌های اداری دیده اید و پرسنل می‌توانند به طور شخصی نیز از آن استفاده کنند. این نوع کمدها را در صنعت مبلمان اداری فایلینگ می‌نامند.

فایل اداری از محبوب ترین انتخاب برای دفاتر خانگی هستند زیرا می‌توانند به راحتی در هر جایی به تنهایی جای بگیرند و یا با مبلمان دیگر ست شوند. برای دفاتر کوچکتر نیز گزینه بسیار مناسبی برای بهینه سازی فضا برای هر کارمند هستند.

از مزیت‌های فایل اداری می‌توان به انعطاف پذیر بودن آن‌ها اشاره کرد. شما می‌توانید این فایل‌های اداری را به تنهایی در کنار میز و یا هر گوشه ی اتاق استفاده کنید، همچنین می‌توان برای بهینه سازی فضا این فایل اداری را در زیر میزها قرار داد.

برخی از این فایل اداری ها توانایی ملحق شدن به میز اصلی شما را دارند، برخی حالت ال به شمای کلی میز می‌دهند و برخی کاملا زیر میز جای می‌گیرند و کارمندان برای قرار دادن وسایل شخصی خودشان نیز می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

کمد و کتابخانه اداری

مدل دیگر این کمدها که برای ذخیره سازی در محیط‌های اداری مورد استفاده قرار می‌گیرد و ممکن است شما آن‌ها را با نام‌هایی مانند کتابخانه اداری و یا کمد بایگانی بشناسید، هستند. این کمدها نقش عمده‌ای در بهینه سازی فضا دارند.

کمد بایگانی می‌تواند مقادیر بسیار زیادی از اسناد، مدارک و زونکن را در خود جای دهد و گزینه‌ی مناسبی برای بایگانی در ادارات می‌باشد.

تنوع این محصولات بسیار زیاد است و شما می‌توانید از مدل‌های زیبای دیگر که علاوه بر فضایی برای اسناد، فضایی به عنوان کتابخانه نیز ارائه می‌دهند استفاده کنید.

یک کمد بایگانی باید چند کشو داشته باشد؟

تعداد کشوها به دو عامل بستگی دارد:

- ابتدا در نظر بگیرید که برای چه کاری و برای چه چیزهایی به کمد بایگانی احتیاج دارید و با توجه به این مسئله می‌توانید محصول مورد نظر خودتان را سفارش دهید و یا انتخاب کنید. البته، توجه کنید که این کمد بایگانی فقط برای لوازم و اسناد در حال حاضر شما نیست؛ بلکه باید در نظر داشته باشید که این مدارک و کاغذ‌ها در آینده رو به افزایش خواهند بود.

- دوم اینکه اندازه محیط شما چقدر است؟ اگر محیط شما نسبتا بزرگ باشد و بتوانید مبلمان اداری زیادی را در آن قرار دهید، چند کمد بزرگ نیاز شما را برطرف خواهند کرد. با این حال، اگر فضای زیادی ندارید، بهتر است سراغ کمدهای بلندتر و باریکتر بروید تا احساس شلوغی در محیط ایجاد نشود.

کمدهای بایگانی از چه موادی ساخته می‌شوند؟

کمدهای بایگانی در سه ماده اصلی در بازار موجود است. با توجه به چیزی که قرار است در آن‌ها قرار بگیرد می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید. شما باید مواردی مانند دوام و همچنین اولویت‌های شخصی و سبک دفتر یا اتاق خود را در نظر بگیرید.

اگر فقط با دوام و محکم بودن کمد بایگانی و یا کتابخانه مد نظر شماست، فلز می‌تواند یکی از انتخاب‌های شما باشد اما از نظرهای دیگر فایل‌های فلزی معایبی مانند سنگین بودن و سخت بودن جابه جایی و داشتن رنگ‌های محدود مناسب نیستند. به علاوه در صورتی که ساخت کمد از فلز به صورت حرفه ای انجام نشده باشد، ممکن است خوردگی و زنگ زدن آهن اتفاق بیوفتد و دوباره مجبور به صرف هزینه‌ی اضافی شوید.

همچنین کمدهای فلزی برای انبارها و مکان‌هایی که به هیچ عنوان در جلوی دید نباشند مناسب است.

چوب یکی دیگر از انتخاب‌های بادوام است که به لطف ظاهر پر تنوع آن برای همه جا مناسب است. تنوع محصولات چوبی در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف باعث شده است که به انتخابی محبوب برای اکثریت جامعه تبدیل شود.فایلینگ اداری

کمد‌های چوبی تک رنگ و با رنگ‌های متنوع به راحتی می‌توانند با رنگ موجود در پالت رنگی اتاق شما نیز مطابقت داشته باشند. اگر دفتر شما تازه تاسیس است می‌توانید از همان ابتدا کلیه‌ی مبلمان اداری دفتر خود را به صورت یکجا خریداری کنید تا از لحاظ ست بودن و همچنین کامل بودن تجهیزات آرامش خیال داشته باشید.

مورد اخر کمدهای پلاستیکی هستند که از از نظر دوام و زیبایی هیچ امتیازی ندارند و برای یک محیط کاری بهتر است سراغشان نروید.

کردنزا یا فایل مدیریتی نیز یکی از محبوب‌ترین نوع فایل‌هاست که معمولا برای اتاق مدیریت استفاده می‌شود و کاربردهای بسیاری دارد. 

مبل و صندلی اداری

مبل و صندلی اداری نیز یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های تجهیزات اداری هستند. دقت برای خرید مبل و صندلی اداری به دلیل اینکه روی سلامتی بدن و جسم شما تاثیر مستقیم دارد بسیار مهم است. سعی کنید که از صندلی اداری‌ای استفاده کنید که در آن اصول ارگونومی رعایت شده باشد. اهمیت خرید صندلی مناسب هم روی راندمان کاری و هم آرامش کارکنان هنگام کار کردن تاثیرگذار است.

تجهیزات اداری

اکسسوری اداری و تجهیزات اداری دیگری نیز برای دفاتر کاری وجود دارند. به عنوان مثال پارتیشن‌ اداری یکی از بخش‌های مهم برای داشتن یک محیط کاری زیبا است. پارتیشن بندی این امکان را به شما می‌دهد که بهترین استفاده را از هر فضایی داشته باشید. اما شرط استفاده درست از این ویژگی، استفاده از متخصصان فعال در این صنعت است. شما می‌توانید برای گرفتن مشاوره رایگان با متخصصان ایستا تماس حاصل فرمایید.

در انتها باید این نکته را یادآور شویم که برای خرید مبلمان اداری ظرفیت‌ها و نیازهای خود را در نظر بگیرید. در مرحله بعد لازم است که با هارمونی چیدمان و رنگ نیز آشنایی داشته باشید که بتوانید بهترین انتخاب را انجام دهید.

امیدوارم به پاسخ سوالتان در مورد اینکه مبلمان اداری چیست رسیده باشید. هر گونه ابهام و یا سوال در مورد مقاله و یا محصولات دارید کامنت بزارید در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ داده خواهد شد.

 تماس با شرکت ایستا

نظرات کاربران

هیچ نظری برای نمایش وجود ندارد

نظر خود را وارد کنید