مزایا و معایب باور نکردنی روشنایی در محل کار!

انتشار : 1400/12/16
بروزرسانی : 1402/09/21
منتشر شده توسط : مدیر سایت
0 نظر
زمان خواندن این مطلب : 7 دقیقه

طراحی فضای اداری و به خصوص چیدمان مبلمان اداری در فضای کار، ارتباط مستقیم با نور و نور پردازی دارد. از این رو در اینجا به بررسی اهمیت و تاثیر نور و نور پردازی در محیط کار می‌پردازیم و این مسئله با اهمیت در محیط کار را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تاثیر نور در محیط کار

در ابتدا برای آشنایی بهتر و بیشتر با موضوع، تعریفی از نور را مورد بررسی قرار می‌دهیم. نور بخشی از طیف الکترومغناطیس است که پس از دریافت آن در چشم، از سوی سلول‌های شبکیه و ارسال پیام‌های حسی در مغز درک می‌شود. انسان برای به کارگیری مهمترین حس خود یعنی بینایی، نیاز به نور محیط دارد. حس بینایی از مهترین حواس پنجگانه ی انسان است. در قدیم مردم بیشتر زمان خود را در فضاهای باز سپری می‌کردند و از نور خورشید بهره مند می‌شدند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و صنعت و لزوم فعالیت در شیفت‌های مختلف و فضا‌های اداری سر بسته، انسان اکثر اوقات خود را در محیط‌هایی می‌گذراند که حتی در طول روز با نور‌های مصنوعی، روشن و قابل استفاده می‌شوند.

پس می‌توان گفت طراحی و چیدمان درست و اصولی مبلمان اداری و سیستم‌های روشنایی در فضاهای کاری و اداری جهت تامین و بهره برداری هرچه بیشتر نور مناسب و کافی، اهمیت ویژه ای پیدا می‌کند. در غیر این صورت اثرات مضر آن به اشکال مختلف مثل خستگی چشم، سر درد، نقص بینایی و افزایش حوادث ناشی از کمبود نور یا درخشندگی و چشم زدگی بروز پیدا می‌کند.

به صورت کلی روشنایی خوب در فضای اداری و کاری و در مجاورت مبلمان اداری استاندارد، بازدهی و راندمان کار، کارکنان را افزایش داده و باعث کاهش حوادث ناشی از نور ناکافی شده و به افزایش ایمنی محیط اداری کمک می‌کند؛ به حدی که گاها باعث نجات جان افراد می‌شود. از این جهت تامین صحیح روشنایی و چیدمان مناسب مبلمان اداری در فضا‌های اداری، وظیفه ای سنگین بر عهده ی مدیران و مسئولین می‌باشد. با توجه به موارد مطرح شده یک شخص باید آگاه باشد هزینه ای که برای تامین روشنایی و چیدمان مبلمان اداری خود اختصاص می‌دهد نه تنها به هدر نخواهد رفت بلکه با افزایش راندمان و بهروری کارکنان چندین برابر سود و منفعت خواهد داشت.

مزایای نور در محیط اداری

دانستن اثرات میزان روشنایی و عدم چیدمان صحیح مبلمان اداری بر انسان خصوصا در فضای اداری که مدت زمان زیادی را کارکنان در آن سپری می‌کنند بسیار مهم است.

=>تاثیر روشنایی بر افراد در دو حالت زیادی و کمی نور دیده می‌شود که در ادامه به توضیح هر کدام می‌پردازیم.  

معایب کمبود نور در محیط کار

  • 1. خستگی فکری: اگر فعالیت  فکری در محیط کم نور بمدت طولانی انجام گیرد باعث خستگی فکری در کارکنان می‌شود و این موضوع باعث کاهش بهره وری و راندمان کارکنان در محیط اداری شده و از تاثیر مبلمان اداری استفاده شده در فضای اداری نیز می‌کاهد.
  • 2. خستگی چشم: اگر اجسامی مانند مانیتور، تجهیزات اداری، مبلمان اداری و...  که کاکنان  با آنها سرو کار دارند در معرض نور کم قرار گیرند، کارکنان سعی می‌کنند  با نزدیک کردن چشم به جسم یابا آوردن جسم به نزدیک چشم و فشار بر ماهیچه‌های چشم کار را انجام دهد و این عمل باعث خستگی چشم می‌شود و در عملکرد کارکنان خلل ایجاد می‌کند.
  • 3. ینستاگموس: ناراحتی چشم که در اثر کمی نور حاصل می‌شود و بیماری مخصوص مشاغلی است که در محیط‌های بسیار کم نور فعالیت می‌کنند.

معایب ازدیاد نور در محیط کار

زیادی نور باعث خستگی فکری و چشم می‌شود. و تاثیر مهم آن در  مواقعی که مقدار نور در محیط زیاد است خیرگی چشم است البته در این حالت می‌توان با انتخاب درست متریال‌های مصرفی در مبلمان اداری از نظر جنس و نوع روکش از بازتاب بیش اندازه نور و آسیب دیدگی چشم جلوگیری کرد. که زیاد بودن روشنایی نیز در محیط‌های اداری کمتر مشاهده می‌شود.

توجه به این نکته ضروری است که گاهی منابع نورکافی و  مناسب در محیط کار یا اداره ی ما وجو دارد اما استفاده ی اشتباه از مبلمان اداری با تقسیم بندی نامناسب فضاها و منابع نوری، محیط کار یا اداره،  به محیطی نامناسب برای کار و فعالیت تبدیل می‌شود.

روش‌هایی برای افزایش نور در محیط

بگذارید با یک مثال برایتان شرح دهیم، برای افزایش نور در محیط کاری ایتدا باید سعی شود که مبلمان اداری در مجاورت یا زیر منابع نوری مناسب گذاشته شوند یا به جای استفاده از روش‌های قدیمی در تقسیم بندی فضا‌ها و دیوار کشی‌های پر درد سر از پارتیشن اداری و پارتیشن‌ دو جداره شیشه ای و پارتیشن‌ تک جداره شیشه ای استفاده شود که حداقل با توجه به محدودیت‌های موجود جلوی تابش منابع نوری موجود در محیط گرفته نشود.

تاثیر نور

یکی از ویژگی‌های اصلی پارتیشن شیشه ای قابلیت بهره برداری از نور طبیعی و کم کردن هزینه‌‎ها است. پارتیشن شیشه ای یک انتخاب بسیار مناسب برای به حداکثر رساندن نور طبیعی است. نور طبیعی دارای نکات مثبت بسیاری است. نور طبیعی خورشید احساس مثبت بیشتری در دفتر ایجاد می‌کند و هزینه‌های مصرف انرژی را کاهش ‌می‌دهد. علاوه بر این پارتیشن شیشه ای دفتر شما را بزرگتر و جذاب تر نشان می‌دهد.

از طرف دیگر، پارتیشن‌ها می‌توانند راهی عالی برای جلوگیری از نور ناخواسته خورشید نیز باشند. اگر فضایی دارید که نور خورشید در آن حواس شما را پرت می‌کند یا محیط را به صورت ناخوشایندی گرم ‌می‌کند می‌توانید از پارتیشن ام دی اف استفاده کنید.

در آخر، اهمیت نور در زندگی انسان غیر قابل چشم پوشی است پس سعی کنید از این المان به نفع خود در هر مکانی استفاده کنید.

ما در طراحان چیدمان ایستا با به کارگیری همکاران مجرب و ماهر در بخش طراحی و مشاوره، در کنار شما هستیم تابتوانید محیط کاری و اداری مناسب و استانداردی برای خود به وجود آورید. ما در کنار شما هستیم تا با انتخاب و چیدمان مناسب مبلمان اداری و  تقسیم بندی بهینه فضا‌ها با استفاده از پارتیشن‌ دوجداره و پارتیشن ‌تک جداره منحصر به فرد ایستا بتوانید از منابع نوری موجود در فضا استفاده ی لازم را داشته باشید.

برای دریافت مشاوره رایگان و یا خرید تجهیزات اداری و مبلمان اداری با شماره 02188701330 تماس بگیرید.

نظرات کاربران

هیچ نظری برای نمایش وجود ندارد

نظر خود را وارد کنید