نحوه نشستن پشت میز به صورت استاندارد

انتشار : 1400/08/16
بروزرسانی : 1402/09/21
منتشر شده توسط : مدیر سایت
0 نظر
زمان خواندن این مطلب : 10دقیقه

دانستن نحوه نشستن کمی هنر است. برخی از افراد نمی دانند چگونه به درستی پشت میز کار اداری بنشینند و فکر می‌کنند که رفتن به باشگاه می‌تواند آسیب هایی که نحوه نشستن پشت میز می‌تواند ایجاد کند را از بین ببرد.

ناگفته نماند که نشستن ساعت‌های طولانی در روز مضر است، مطالعات بسیاری در سراسر جهان این را ثابت کرده است.

به همین دلیل است که امروزه چندین شرکت جایگزین هایی برای میزهای اداری استاندارد مانند میزهای ایستاده، میزهای تردمیل و... ارائه می‌دهند.

اما بیایید با این مسئله روبرو شویم! صندلی‌ها اجتناب ناپذیر هستند، ما در فعالیت‌های روزمره خود، حتی در خارج از دفتر به آن‌ها نیاز داریم.

همانطور که گفته شد؛ در ادامه ی این مقاله به این موضوعات که " نحوه نشستن پشت میز و بهترین راه برای صاف نشستن پشت میز چیست " خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.

نحوه نشستن پشت میز

اکثر اوقات ما در حین کار از لپ تاپ یا کامپیوتر خود استفاده می‌کنیم، گاهی اوقات به تبلت خود نیز نیاز داریم. هر آنچه که شرایط شما ایجاب می‌کند، به دستورالعمل‌های زیر پایبند باشید. این دستورالعمل‌ها  توضیح می‌دهند که هر قسمت از بدن شما و نحوه نشستن پشت میز چگونه باید باشد، از سر تا پاها.

  1. سر ( چشم ها):

نگاه کردن از پایین به صفحه نمایش فشار روی گردن را افزایش می‌دهد که منجر به درد می‌شود. دید خطی شما باید عمود بر مانیتور باشد، دقیقاً به 1/3 بالای آن هدایت شود. فاصله مشاهده بین شما و صفحه نمایش باید 45 تا 70 سانتی متر باشد یعنی به اندازه یک بازو.

توجه داشته باشید؛ برای اینکه صفحه نمایش خود را در سطح چشم خود قرار دهید، می‌توانید از پایه مانیتور استفاده کنید یا کتاب‌ها را زیر مانیتور خود قرار دهید تا نحوه نشستن پشت میز به صورت استاندارد باشد. اگر از چند مانیتور استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که این نکته را روی مانیتوری که بیشتر استفاده می‌کنید اعمال می‌کنید. شما  نباید در طول روز به پهلو نگاه کنید و آسیبی به شما وارد شود.

نشستن صحیح پشت میز

  1. شانه ها:

شانه‌های شما باید با گوش‌هایتان در یک راستا قرار بگیرند که احساس آرامش داشته باشند، نه به شکل بالا و یا خمیده. اگر صندلی شما دارای تکیه گاه است، موقعیت آن را طوری تنظیم کنید که شانه های شما به شکل استاندارد قرار دهند.

  1. بازوها (دست ها):

بازوهای پایین شما باید موازی با زمین باشند. آن‌ها باید به حمایت کمر شما کمک کنند. به عبارت دیگر، هنگام توجه به نحوه نشستن پشت میز ، آرنج شما باید در کنار بدن شما باشد تا بازوی شما در مفصل آرنج (زاویه 90 درجه) به شکل L شکل بگیرد. مراقب موقعیت صفحه کلید و موس خود باشید، آن‌ها همچنین بر نحوه قرارگیری دست ها، مچ‌ها و بازوهای شما تأثیر می‌گذارند.

بنابراین، هنگام تایپ کردن، صفحه کلید خود را در مقابل خود قرار دهید و فاصله ای بین 10 سانتی متر تا 15 سانتی متر در جلوی میز بگذارید تا به مچ دست خود بین دوره‌های تایپ استراحت دهید. برای صاف نگه داشتن مچ دست در همان سطح کلیدها و جلوگیری از خم شدن نامناسب، می‌توانید از تکیه گاه مچ دست یا تشک موس با پد مچ مانند این استفاده کنید.

-شما نباید برای صفحه کلید و ماوس خود خیلی فاصله بگیرید. شما باید بتوانید آن‌ها را به راحتی با بازوهای خم شده در آرنج کنترل کنید.

-شما نباید به یک طرف خم شوید. استراحت روی یک بازو می‌تواند وسوسه انگیز باشد، اما این باعث انحنای ستون فقرات شما می‌شود.

  1. پشت (کمر):

پشت شما باید به درستی و راحت حمایت شود. قسمت بالایی باید صاف باشد و قسمت پایینی باید منحنی طبیعی خود را حفظ کند. به همین دلیل تهیه یک صندلی ارگونومیک و استفاده از مبلمان ارگونومیک و نحوه نشستن پشت میز بسیار مهم است. یکی صندلی ارگونومیکی را تهیه کنید که دارای تکیه گاه کمر، تکیه گاه دست و قابلیت تنظیم کردن باشد.

بدون تکیه گاه، قسمت پشتی بدن شما تمایل به انحنای بیش از حد در جهت مخالف دارد. چیزی که به عنوان  غوز کمر یا معمولا گوژپشت شناخته می‌شود .

  1. باسن و زانو:

قسمت بالایی پاهای شما باید در زاویه 90 درجه نسبت به بدن باشد. قسمت باسن شما باید تا حد امکان به پشتی صندلی نزدیک باشد. زانوهای شما باید کمی پایین تر از باسن باشد.

هشدار

از روی هم قرار دادن پاها خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث آسیب عصبی و افزایش فشار خون شود.

  1. پاها:

نحوه نشستن پشت میز و صندلی باید به صورتی باشد که پاهای شما صاف روی زمین قرار بگیرد. اگر صندلی شما قابل تنظیم نیست، اگر قد کوتاه هستید، می‌توانید از زیرپایی استفاده کنید و اگر قدتان بلند است، صندلی بلندتری را در نظر بگیرید. از گذاشتن فقط انگشتان پا روی زمین خودداری کنید، این کافی نیست! کل قسمت کف پا باید روی زمین باشد.

استاندارد نشستن

ایجاد محیط کار ارگونومیک

بخش بزرگی از نشستن صحیح پشت میز به چیدمان فضای کاری بستگی دارد. در اینجا برخی از مواردی که برای ساخت یک فضای ارگونومیک نیاز دارید آورده شده است:

  1. خرید صندلی ارگونومی

وضعیت قرارگیری صحیح با یک صندلی ارگونومیک و خوش طراحی راحت تر است. یک صندلی اداری خوب به شما کمک می‌کند تا نحوه نشستن پشت میز را به صورت صحیح اجرا کنید. ویژگی‌های صندلی ارگونومیک خوب:

  • قسمت بالایی و پایین کمر را حمایت کند
  • قابلیت تنظیم ارتفاع و خمیدگی را ارائه دهد
  • دارای تکیه گاه بازو (و پشتی سر)
  • پد راحتی را در پشت و صندلی ارائه دهد

بیشتر بخوانید:

تنظیم صندلی اداری تنظیم صندلی اداری + آموزش تصویری


  1. خرید میز اداری ارگونومیک

میز قابل تنظیم، یک میز ایستاده نیز نامیده می‌شود، اساسا یک میز است که امکاناتی به شما برای تنظیم ارتفاع ارائه می‌دهد. بنابراین شما می‌توانید به راحتی در حالی که نشسته یا ایستاده اید کار کنید. اگر از این میزها خوشتان نمی آید و یا دسترسی به این میزها ندارید حداقل خرید میز اداری ارگونومیک خود را از برندهای معتبر که میز اداری استاندارد تولید می‌کنند انجام دهید.

اگر همچنان برای خرید شک دارید، تمام فوایدی که داشتن مبلمان اداری ارگونومی دارد و برای سلامتی به همراه دارد مانند کاهش کمردرد، بهبود خلق و خوی شما را در نظر بگیرید. میز نشسته نسبت به میز ایستاده نیز بهره وری شما را افزایش می‌دهد و فعالیت شما را در طول روز افزایش می‌دهد.

  1. صفحه کلید ارگونومیک

اگر زیاد تایپ می‌کنید، یک صفحه کلید ارگونومیک ممکن است یکی از ضروریات میز شما باشد. صفحه کلیدهای ارگونومیک عمدتا برای کاهش فشار با قرار دادن دست‌ها، مچ‌ها و بازوها در موقعیت‌های راحت‌تر و طبیعی‌تر از حالت‌های استاندارد طراحی شده‌اند.

کیبور ارگونومی

  1. ماوس ارگونومیک

اگر طراح و برنامه نویس هستید یا شغلی را انجام می‌دهید که به حرکت زیاد ماوس نیاز دارد، می‌دانید گرفتگی دست‌ها و مچ‌ها بعد از ساعت‌ها کار با کامپیوتر چه احساسی دارد.

یک ماوس کامپیوتری استاندارد، مچ دست و فشار بر روی تاندون‌ها را ایجاد می‌کند که می‌تواند منجر به آسیب‌های استرس مکرر و آسیب طولانی‌مدت شود. یک ماوس ارگونومیک به گونه ای طراحی شده است که به قدرت گرفتن کمتری نسبت به ماوس‌های سنتی نیاز دارد.

هر 30 دقیقه موقعیت خود را تغییر دهید

مطالعات توصیه می‌کنند که برای رعایت صحیح نحوه نشستن پشت میز هر 30 دقیقه یا بیشتر در زمان نشستن به مدت طولانی برای افزایش جریان خون به بدن حرکت بدهید. چیزی به سادگی 30 دقیقه پیاده رویِ با قدرت می‌تواند به مقابله با اثرات منفی نشستن طولانی مدت کمک کند و ماهیچه‌های مورد نیاز برای وضعیت بدنی خوب را درگیر کند. حرکات پایه یوگا همچنین می‌تواند به کشش و تقویت عضلاتی مانند عضلات پشت، گردن و باسن که هنگام نشستن دچار تنش می‌شوند، کمک کند.

نحوه صحیح نشستن

نحوه صحیح نشستن پشت میز مطالعه

در منطقه دسترسی خود بمانید

هر چیزی که دائما از آن استفاده می‌کنید (تلفن، ماوس یا بطری آب) می‌تواند یک عامل استرس زا برای بدن شما باشد، اگر همیشه برای گرفتن آن دست دراز کنید. به جای اینکه بدن خود را مجبور کنید بیش از حد کار کند و در موقعیتی ناراحت کننده قرار بگیرد، این موارد ضروری را در محدوده دسترسی خود نگه دارید.

برای اینکه به راحتی پشت میز خود بنشینید، از کشش یا چرخش مکرر برای رسیدن به اشیا خودداری کنید.

از هدست استفاده کنید

اگر زمان زیادی را با تلفن می‌گذرانید، سعی کنید گوشی خود را با هدست تعویض کنید. قرار دادن مکرر تلفن بین گوش و شانه می‌تواند عضلات گردن را تحت فشار قرار دهد.

به چشمانتان استراحت دهید

با استراحت و تمرکز مجدد چشم‌ها به صورت دوره ای از خستگی چشم جلوگیری کنید. به مانیتور از دور نگاه کنید و روی چیزی در دوردست تمرکز کنید. با پوشاندن آن‌ها با کف دست به مدت 10-15 ثانیه به چشمان خود استراحت دهید.

پایه لپ تاپ

وقتی از کامپیوتر استفاده نمی کنم چطور؟

قبلا دیده اید که چگونه هنگام کار با کامپیوتر به خوبی پشت میز بنشینیم. هنگامی که در مقابل کامپیوتر نیستید، مانند خانه، وضعیت صحیح نشستن تقریبا یکسان است:

  • -پشت به صندلی
  • -شانه‌ها شل (نه خمیده)
  • -پاها به صورت صاف روی زمین
  • -دست‌ها و پاها موازی با زمین

در آخر، وقتی در خانه هستید، استراحت کنید. اما همیشه به وضعیت بدن خود توجه کنید. وضعیت صحیح نه تنها در هنگام نشستن روی صندلی اداری، بلکه هنگام تماشای تلویزیون یا صرف شام با خانواده نیز بسیار مهم است. برای مشاوره رایگان و یا خرید مبلمان اداری و میز اداری ارگونومیک با 02188701330 تماس حاصل فرمایید.

نظرات کاربران

هیچ نظری برای نمایش وجود ندارد

نظر خود را وارد کنید